Tips på hur du som småföretagare ska agera när fakturor inte betalas i tid.
Ibland händer det att kunder glömmer bort eller av olika skäl låter bli att betala fakturor. Det kan förstås sätta dig i en svår sits, särskilt om marginalerna redan är ansträngda.
Om du är i en situation där kunden hamnat i dröjsmål att betala fakturan skickar du först en påminnelse. Glöm inte att ta ut dröjsmålsavgift och en påminnelseavgift (förslagsvis 60 kronor, utom om det är ett företag eller myndighet – då har du rätt att ta ut 450 kronor i förseningsersättning).
Du kan skicka din faktura direkt till inkasso – men det är inte att rekommendera. Det kan förstöra din kundrelation, dessutom är det mänskligt att missa en faktura. Inkasso bör du bara ta till i en extraordinär situation och är sista steget innan du överlämnar ärendet vidare till Kronofogden för indrivning.
Kom bara ihåg att det är förenat med avgifter att låta Kronofogden hantera ärendet, därför måste du ta dig en funderare om det är värt besväret.
Ytterligare ett alternativ om din kund inte kan betala hela summan på en gång är att upprätta en avbetalningsplan. På så sätt behåller ni er affärsrelation.Det går givetvis även att sälja fakturor vidare. Då får du som regel betalt på en gång medan företaget som köpt din faktura åtar sig jobbet att driva in det förfallna fakturabeloppet.
Det här är emellertid heller inget som är gratis, så ta dig en riktig funderare innan du skrider till verket.
Ibland är det bästa sättet att bara lyfta telefonen och slå en pling till kunden för att kolla hur allt står till. Efter en konstruktiv dialog brukar det mesta lösa sig.
Om du trots allt behöver ett snabbt lån för att hålla dig flytande – tveka inte att lämna in en ansökan hos oss på Uppland Kredit. Det gör du enkelt och svaret får du inom 24 timmar under vanliga arbetsdagar.Lycka till.
Ansök om företagslån