Vanliga frågor & svar

Innan du ansöker om företagslån

Vad är grundkraven för att låna?

• Företaget måste vara ett registrerat svenskt aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag eller enskild firma
• För godkänd ansökan krävs minst en borgensman
• Betalningsanmärkningar kan förekomma men vi godkänner inte företag med skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten

Vilken månadskostnad får vi på vårt lån?

Vi tillämpar individuell prissättning av månadskostnaden på våra lån. Den baseras på vår kreditbedömning av ditt företag.

Hur mycket får vi låna?

Ditt företag kan att ansöka om lån från 25 000 kr upp till 200 000 kr.

Kan vi ringa er och ansöka om ett lån?

Ja, det går alltid bra att ringa oss för att få hjälp med ansökan.

Vi har en betalningsanmärkning - kan vi få låna?

Ja, det kan gå bra. Uppland Kredit gör en individuell bedömning av varje företag som ansöker om företagslån och en anmärkning behöver inte innebära ett avslag.

Vi har ett skuldsaldo hos KFM, kan vi låna för att lösa det?

För tillfället kan vi tyvärr inte ge företagslån till företag som har ett skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten.

Efter jag har lånat

Kan jag ändra lånebeloppet?

Ja, det går alltid bra att ändra sig. Kontakta info@upplandkredit.se för att ändra lånebeloppet

Hur ändrar jag återbetalningstiden?

Om du vill ändra återbetalningstiden innan eller efter ett lån blivit beviljat så kontakta kundtjänst på info@upplandkredit.se

Hur snabbt får jag pengarna?

Pengarna finns på företagets bankkonto inom 1 -2 bankdagar om allting ser bra ut i ansökan.

Hur vet vi om vi får låna eller inte?

Ni får svar inom en bankdag. När er ansökan är godkänd finns pengarna på ert bankkonto inom1-2 bankdagar.

Vad händer efter att jag skickat in min ansökan?

När ni skickat in er ansökan kommer den hanteras i den turordning den kom in. Vi kommer därefter göra en kreditbedömning av ert företag. När vi godkänt företaget behöver vi få följande från er innan vi kan skicka ut ett avtal:
– Veta vem som är verklig huvudman för företag
– Komplett kundkännedom för verklig huvudman
– Bankgiro som tillhör företaget eller en kontoverifikation

Därefter skickar vi ut ett avtal som signeras med Mobilt BankID och efter det betalar vi ut pengarna.

Vad ska vi göra om vi ångrat oss?

Då behöver ni bara maila in till vår kundtjänst på info@upplandkredit.se och meddela oss att ni ångrat er

När ni fått pengarna utbetalda

Hur betalar jag tillbaka företagslånet?

  • Varje månad betalar ni tillbaka summan som står på avin till bankgirot som är angivet på avin. Kom ihåg att använda det OCR-nummer som står på avin.
  • Vi skickar ut en avi via mail eller till er registrerad adress i god tid innan betalning.
  • Om ni vill betala via autogiro var vänlig kontakta oss på info@upplandkredit.se.

Vad är vår aktuella skuld?

Kontakta oss på info@upplandkredit.se för att ta reda på er aktuella skuld.

När kommer första månadsavin för vårt lån?

  • Om ert lån beviljas och betalas ut under första halvan av månaden, så kommer första månadsavin redan samma månad och första betalningen ska ske i slutet av den månaden. Betalas lånet ut under andra halvan av månaden, så kommer första månadsavin månaden därpå.
  • Avierna skickas i god tid innan sista betalningsdatum till er.

Hur ändrar vi återbetalningstiden?

Om ni vill ändra återbetalningstiden på ert lån (förlänga eller betala tillbaka lånet i förtid) ber vi er kontakta vår kundtjänst på info@upplandkredit.se

Vad händer om vi inte betalar i tid?

Vi kommer att skicka en vänlig påminnelse om vi inte har fått betalningen i tid. Vänligen se till att betalning är oss tillhanda på förfallodatum för att undvika kostnader för påminnelse, försening och inkasso.

Övriga frågor

Måste vi ha BankID?

Ja, för att ansöka om företagslån hos oss behöver ni behöver BankID.

Vad är BankID?

  • BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet när du till exempel gör dina bankärenden. När du använder BankID behöver du inte skicka in några papper till oss när du tar ett lån, och ditt lån kan bli utbetalt så fort din låneansökan har godkänts. Signering med BankID räknas juridiskt som en fysisk underskrift.
  • Du som är kund i en internetbank kan beställa och ladda ner BankID till din dator, din läsplatta eller din mobil, genom att logga in hos din bank och följa bankens instruktioner.

Vad har er kundtjänst för öppettider?

  • Du kan maila oss dygnet runt på info@upplandkredit.se
  • Det går bra att ringa till vår kundtjänst på 08 – 751 01 30.
  • Vår kundtjänst svarar helgfria vardagar mellan 08.00 – 17.00.

Vad finns det för avgifter?

  • Startkostnad/uppläggningsavgift: Just nu 0 kr
  • Förseningsavgift: 450 kr
  • Inkassoavgift: 0 kr
  • Lösa lånet i förtid: 0 kr
  • Ändra återbetalningstid: 0 kr

Varför har vår kreditansökan inte blivit godkänd?

Vi gör en kreditprövning på alla våra kunder. Om kreditprövningen visar att ni kan få svårigheter att betala tillbaka krediten så beviljar vi inte krediten till er. Vi vill inte att ni ska hamna i en svår ekonomisk situation

Har du fler frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!

Maila oss